BMW

Który samochód jest najcichszy? Wybór cichego samochodu

Który samochód jest najcichszy? Wybór cichego samochodu
5 (100%) 3 vote[s]

Podróżując samochodem zależy nam, aby dotrzeć do celu szybko i w komfortowych warunkach. Długie godziny spędzone za kierownicą potrafią być bardzo męczące. Tym bardziej jeśli w kabinie panuje duży hałas. Warto poznać jego przyczyny, wpływ na człowieka, a także metody obniżania poziomu hałasu w aucie.

Co generuje hałas w samochodzie

Elementów, które potęgują nieprzyjemne odgłosy podczas jazdy może być wiele. Na pierwszym miejscu należy wymienić jednostkę napędową. Hałas w silniku jest generowany przez powtarzające się eksplozje trafiającej do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej. Kolejne decybele generują także opony stykające się z asfaltem. Zazwyczaj opony zimowe, posiadające inną strukturę bieżnika, są bardziej hałaśliwe od opon letnich. Różnice możemy także dostrzec w poszczególnych markach i modelach opon. Każda z nich posiada specjalną etykietę, na której podana jest jej głośność w decybelach.

Drgania na styku opon i asfaltu przenoszone są na układ zawieszenia, który także generuje dodatkowe „dźwięki” w kabinie. Istotnym źródłem hałasu jest również świst powietrza rozcinanego przez karoserię jadącego auta. Jeżeli dodamy do tego włączony nawiew i radio oraz skrzypienie wszystkich plastikowych elementów, to otrzymamy całkiem dużą dawkę nieprzyjemnych dla ucha dźwięków. Podróżując przez miasto dodatkowo docierają do nas wszystkie jego odgłosy. Długa lista czynników generujących nieprzyjemne odgłosy może skutecznie obniżyć komfort podróży.

Wpływ hałasu na użytkownika pojazdu

Do tej pory przeprowadzono wiele badań mających na celu ocenę wpływu hałasu na organizm człowieka. Jednoznacznie wskazują one, że dźwięki z otoczenia wpływają na podniesienie poziomu stresu i tym samym mają negatywne oddziaływanie na stan zdrowia człowieka. Rosnący poziom stresu prowadzi do większego wydzielania kortyzolu. Zadaniem tego hormonu jest samoregulacja procesów biologicznych, które uległy zachwianiu z powodu przykrych doświadczeń. Niestety zbyt duże wydzielanie kortyzolu ma negatywny wpływ na działanie kory przedczołowej. Jest ona odpowiedzialna za planowanie, pamięć, myślenie oraz podejmowanie decyzji. Długotrwały hałas prowadzi zatem do obniżenia efektywności przepływu informacji w mózgu.

Walka producentów aut z hałasem

W trosce o zdrowie użytkowników aut producenci starają się wdrażać rozwiązania, które poprawią akustykę pojazdów. Bardzo wiele w tym względzie zależy od wielkości auta oraz kształtu nadwozia. Nie bez znaczenia jest także rodzaj układu napędowego, a także jakość wykończenia. Zauważalne różnice w głośności występują także pomiędzy poszczególnymi klasami pojazdów. Producenci starają się redukować szumy stosując np. laminowane szyby lub odpowiednio dobierając jakość i ilość materiałów wygłuszających w kabinie. Już na etapie projektowania samochodu konstruktorzy starają się zminimalizować „głośność” konstrukcji. Dlatego w niektórych modelach (np. VW Golf VII) ściana grodziowa między silnikiem a kabiną nie jest zupełnie płaska. Jej powierzchnia strukturą przypomina wafel. Zabieg ten wyraźnie poprawia wskaźnik absorpcji wibracji. Producenci często montują w pojazdach dodatkowe głośniki generujące fale akustyczne w tzw. „przeciwfazie”. Zmniejszają one poziom hałasu, który dociera do uszu kierowcy i pasażerów. Niestety jest to dosyć droga metoda. Ze względów ekonomicznych nie jest stosowana we wszystkich pojazdach.

Poziom hałasu w autach różnych klas

Jak pokazują wyniki badań, prowadzonych warunkach prędkości autostradowej (130 km/h), pojazdy generujące największy hałas to auta klasy mini. Ich średni wynik to 72,9 dB. Zapewne wpływ na to ma niska cena, a tym samym oszczędności w wykończeniu i wygłuszeniu pojazdów tej klasy. Dużo bardziej zrozumiała jest duża głośność aut sportowych (72dB) oraz kabrioletów (71,6 dB). Tylko nieznacznie cichsze są auta miejskie (71,5 dB) oraz miejskie SUVy (71,2 dB). Na przeciwległym końcu stawki znajdują się auta klasy wyższej, które mogą pochwalić się średnim wynikiem na poziomie 66,7 dB. Co ciekawe tuż za nimi plasują się SUVy klasy wyższej, a więc auta o dużych gabarytach. Osiągają średnią głośność 67,4 dB. Kolejne miejsca zajmują:

– SUVy klasy średniej – 68 dB,
– auta klasy średniej – 68,5 dB,
– duże minivany – 68,8 dB,
– auto kompaktowe – 69,7 dB.

Jak obniżyć poziom hałasu w swoim aucie?

Kierowca może własną rękę spróbować obniżyć poziom głośności auta na. Pierwszym z elementów, na które warto zwrócić uwagę są opony. Wybierając te o niskim poziomie głośności zmniejszymy hałas generowany w trakcie jazdy. Kolejnym ważnym elementem jest dbałość o stan techniczny pojazdu. Usunięcie pojawiających się luzów w zawieszeniu czy też wymiana zużytych elementów zmniejszy poziom drgań przenoszonych do kabiny. Trzecim sposobem jest zastosowanie dodatkowych elementów wygłuszających takich jak maty, pianki, uszczelki czy środki w sprayu. W tym przypadku warto jednak skorzystać z pomocy warsztatów, które specjalizują się w tego typu pracach. Dzięki temu mamy pewność, że podczas zakładania dodatkowego wygłuszenia nie ulegnie uszkodzeniu tapicerka auta lub słupki dachowe.

Hałas jest nieodzownym „towarzyszem” kierowcy. Warto poznać przyczyny jego powstawania i sposoby redukcji niepożądanych dźwięków. Na pewno wpłynie to pozytywnie nie tylko na komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo podróżujących.

W poniższej tabeli zebraliśmy dla Was z kilku źródeł, wyniki badań głośności samochodów .

Źródło badań Data badainia Marka Model Odmiana Klasa Nadwozie Pojemność silnika Rodzaj paliwa Rozmiar opon Prędkość pomiaru Halas zmierzony db Halas zmieżony dla 130 km/h
auto motor und sport 20050715 Fiat Croma Średnia h 1.9 Benzyna 215/50 R 130 70 70
Auto Week 20040825 Saab 9-3 Średnia c 2.0 Benzyna 225/45 R 17 120 71.3 72.3
Auto świat testy 20030901 Toyota Avensis Średnia k 2.0 Benzyna 215/45 R 130 71 71
Auto Week 20040825 BMW 300 Średnia c 2.2 Benzyna 205/55 R 16 120 75.1 76.1
Auto Week 20040825 Audi A4/S4 Średnia c 2.4 Benzyna 205/55 R 16 120 74.9 75.9
Auto Sukces 20040701 Volvo S60/V70 Średnia k 2.4 Benzyna 205/55 R 16 130 71 71
auto motor i sport 20030401 Mercedes C AMG AMG Średnia h 3.2 Benzyna 225/45 ZR 17, 140 69 68
auto+ 20040701 Volvo S60/V70 Średnia k 2.0 Diesel 205/55 R 16 130 69 69
auto zeitung 20050920 VW Passat (nowy) Średnia k 2.0 Diesel 235/45 R 17 130 71 71
auto zeitung 20050713 Toyota Avensis Średnia k 2.2 Diesel 205/55 R 16 130 70 70
Auto świat 20050808 Toyota Avensis Średnia k 2.2 Diesel 205/55 R 16 130 70 70
Auto Bild 20050715 Toyota Avensis Średnia k 2.2 Diesel 205/55 R 16 130 70 70
Auto Bild 20050916 Volvo S60/V70 Średnia k 2.4 Diesel 225/45 R 17 130 69 69
Turbo 20050901 Toyota Avensis Średnia k 2.2 245/40 ZR 17
Auto Week 20041013 Toyota RAV4 Terenowy h 1.7 Benzyna 215/70 R 16 120 71.3 72.3
Auto świat testy 20030901 Honda CRV Terenowy h 2.0 Benzyna 205/70 R 15 130 71 71
Auto świat 20041011 Honda CRV Terenowy h 2.0 Benzyna 205/70 R 15 130 68 68
Auto świat 20040531 Honda CRV Terenowy h 2.0 Benzyna 205/70 R 15 130 68 68
Auto Week 20041013 Hyundai Tucson Terenowy h 2.0 Benzyna 235/60 R 16 120 69.2 70.2
Auto świat testy 20030901 Mitsubishi Outlander Terenowy h 2.0 Benzyna 215/60 R 130 69 69
Auto świat testy 20030901 Nissan X-trail Terenowy h 2.0 Benzyna 215/65 R 130 68 68
Auto świat 20040531 Nissan X-trail Terenowy h 2.0 Benzyna 215/65 R 16 130 72 72
Auto świat 20040531 Toyota RAV4 Terenowy h 2.0 Benzyna 235/60 R 16 130 74 74
Auto Tip 20050101 BMW X3 Terenowy h 2.5 Benzyna 235/55 R 17 130 69 69
Auto Tip 20050101 Nissan X-trail Terenowy h 2.5 Benzyna 215/65 R 16 130 72 72
Auto świat testy 20030901 Volvo XC 90 Terenowy h 2.5 Benzyna 235/65 R 17 130 70 70
Auto Sukces 20040701 Volvo XC 90 Terenowy h 2.5 Benzyna 235/60 R 18 130 68 68
Auto Review 20050520 Mercedes ML Terenowy h 2.5 Benzyna 255/50 R 19 130 65 65
Auto Tip 20050101 Hyundai Tucson Terenowy h 2.7 Benzyna 235/60 R 16 130 71 71
Auto Sukces 20040701 BMW X5 Terenowy h 3.0 Benzyna 255/55 R 18 130 68 68
Auto Review 20050520 BMW X5 Terenowy h 3.0 Benzyna 255/50 R 19, 285/45 R 130 64 64
Auto Tip 20050101 Mazda Tribute Terenowy h 3.0 Benzyna 235/70 R 16 130 72 72
Auto Sukces 20040701 Porsche Cayenne Terenowy h 3.2 Benzyna 255/55 R 18 130 69 69
Auto Review 20050520 Porsche Cayenne Terenowy h 3.2 Benzyna 275/45 ZR 19 130 69 69
Auto Sukces 20040701 VW Touareg Terenowy h 3.2 Benzyna 255/55 R 18 130 71 71
Auto Review 20050520 VW Touareg Terenowy h 3.2 Benzyna 235/65 17 130 66 66
Auto świat testy 20030901 Mercedes ML Terenowy h 3.7 Benzyna 275/55 R 17 130 71 71
Auto Week 20050105 Toyota Land Cruiser Terenowy h 4.0 Benzyna 265/65 R 120 67.2 68.2
Auto Sukces 20040601 Jeep Cherokee Terenowy h 4.7 Benzyna 235/65 R 17 130 70 70
Auto świat testy 20030901 Hyundai Terracan Terenowy h 1.9 Diesel 255/65 R 130 72 72
Auto Week 20050112 BMW X3 Terenowy h 2.0 Diesel 235/55 R 17 120 69.5 70.5
Auto świat 20050627 Hyundai Tucson Terenowy h 2.0 Diesel 235/60 R 16 130 72 72
Auto świat 20050905 Hyundai Santa Fe Terenowy h 2.0 Diesel 225/70 R 16 130 73 73
Auto moto action 20050501 Hyundai Tucson Terenowy h 2.0 Diesel 235/60 R 130 71 71
Auto Week 20050601 Land Rover Freelander Terenowy h 2.0 Diesel 215/65 R 120 70.6 71.6
Auto moto action 20050401 Toyota RAV4 Terenowy h 2.0 Diesel 235/60 R 16 130 73 73
Auto Week 20050601 Honda CRV Terenowy h 2.2 Diesel 205/65 R 16 120 67.9 68.9
Auto moto action 20050401 Honda CRV Terenowy h 2.2 Diesel 215/65 R 16 130 69 69
Auto Week 20050601 Nissan X-Type Terenowy h 2.2 Diesel 215/65 R 16 120 71.4 72.4
Auto świat 20050801 Volvo XC70 Terenowy h 2.4 Diesel 215/65 R 16 130 71 71
Auto Sukces 20040601 Jeep Cherokee Terenowy h 2.7 Diesel 235/65 R 17 130 70 70
Auto świat 20040705 BMW X5 Terenowy h 3.0 Diesel 235/65 R 17 130 68 68
Auto świat testy 20030901 Toyota Land Cruiser Terenowy h 3.0 Diesel 265/65 R 130 71 71
Auto świat 20050829 Toyota Land Cruiser Terenowy h 3.0 Diesel 265/65 R 130 72 72
Auto Week 20040804 Mercedes E Wyższa s/l 1.7 Benzyna 225/55 VR 16 120 66 67
Auto świat 20050418 Mercedes E Wyższa s/l 1.7 Benzyna 205/60 R 16 130 69 69
Auto Review 20050422 Mercedes E Wyższa k 1.7 Benzyna 225/55 R 16 130 65 65
Auto Week 20040804 BMW 500 Wyższa s/l 2.2 Benzyna 225/55 R 16 120 64.5 65.5
Auto świat 20040621 BMW 500 Wyższa s/l 2.2 Benzyna 225/55 R 16 130 68 68
Auto świat 20040621 Audi A6 Wyższa s/l 2.4 Benzyna 205/55 R 16 130 67 67
Auto Review 20050422 Audi A6 Wyższa k 2.4 Benzyna 225/55 R 16 130 65 65
Auto Sukces 20040701 Mercedes E Wyższa k 2.4 Benzyna 245/45 R 17 130 70 70
Auto Bild 20041015 Chrysler 300C Wyższa s/l 2.5 Benzyna 225/60 R 18 130 68 68
auto zeitung 20050518 Mercedes E Wyższa s/l 2.5 Benzyna 225/55 R 16 130 69 69
Auto Bild 20050603 Mercedes E Wyższa s/l 2.5 Benzyna 225/55 R 16 130 68 68
Auto Bild 20041015 Renault Vel Satis Wyższa h 2.5 Benzyna 225/55 R 17 130 69 69
Auto świat 20040621 Mercedes E Wyższa s/l 2.6 Benzyna 205/60 R 16 130 67 67
Auto Bild 20050603 Cadillac STS Wyższa s/l 2.6 Benzyna 235/50 R 17, 255/45 R 130 70 70
Auto świat testy 20030901 Skoda Superb Wyższa s/l 2.7 Benzyna 225/45 R 17 130 68 68
auto zeitung 20050518 BMW 500 Wyższa s/l 3.0 Benzyna 225/55 R 16 130 66 66
Auto świat testy 20030901 BMW 500 Wyższa s/l 3.0 Benzyna 225/55 R 16 130 67 67
auto motor und sport 20040609 BMW 500 Wyższa s/l 3.0 Benzyna 255/55 R 16 130 66 66
Auto Bild 20050603 BMW 500 Wyższa s/l 3.0 Benzyna 245/45 R 17 130 68 68
Auto Bild 20050603 Lexus GS Wyższa s/l 3.0 Benzyna 245/40 R 18 130 68 68
auto motor und sport 20040609 Mercedes E Wyższa s/l 3.0 Benzyna 255/55 R 130 68 68
Auto świat testy 20030901 Peugeot 607 Wyższa s/l 3.0 Benzyna 225/55 R 16 130 69 69
Auto Bild 20041015 Peugeot 607 Wyższa s/l 3.0 Benzyna 225/50 ZR 17 130 70 70
Auto świat testy 20030901 Renault Vel Satis Wyższa h 3.0 Benzyna 225/55 R 130 68 68
Auto świat testy 20030901 Toyota Camry Wyższa s/l 3.0 Benzyna 215/60 R 16 130 69 69
auto zeitung 20050518 Audi A6 Wyższa s/l 3.2 Benzyna 225/55 R 16 130 67 67
auto motor und sport 20040609 Audi A6 Wyższa s/l 3.2 Benzyna 255/55 R 16 130 69 69
Auto Bild 20050603 Audi A6 Wyższa s/l 3.2 Benzyna 225/55 R 16 130 71 71
Auto świat testy 20030901 Mercedes E Wyższa s/l 3.2 Benzyna 225/55 R 16 130 67 67
auto motor und sport 20041022 Audi A6 Wyższa s/l 4.2 Benzyna 225/50 R 17 130 69 69
Auto świat 20050711 Chrysler 300C Wyższa k 5.7 Benzyna 225/60 R 18 130 69 69
Auto świat 20050425 Alfa Romeo 166 Wyższa s/l 2.4 Diesel 205/55 R 16 130 68 68
Auto świat testy 20030901 Audi A6 Wyższa k 2.5 Diesel 205/55 R 16 130 70 70
Auto Week 20041020 BMW 500 Wyższa k 2.5 Diesel 225/55 R 16 120 66 67
Auto świat 20050718 Audi A6 Wyższa s/l 2.7 Diesel 225/55 R 16 130 70 70
Auto Bild 20050916 Audi A6 Wyższa k 2.7 Diesel 225/55 R 16 130 68 68
auto zeitung 20040616 Jaguar S-Type Wyższa s/l 2.7 Diesel 235/50 ZR 1 130 68 68
Auto świat 20050620 Jaguar S-Type Wyższa s/l 2.7 Diesel 235/50 R 17 130 69 69
auto motor und sport 20040609 Jaguar S-Type Wyższa s/l 2.7 Diesel 235/50 ZR 130 69 69
Auto Week 20041020 Mercedes E Wyższa k 2.7 Diesel 225/55 VR 16 120 66.6 67.6
Auto świat 20050523 Peugeot 607 Wyższa s/l 2.7 Diesel 225/50 ZR 17 130 70 70
Auto świat 20041220 Audi A6 Wyższa s/l 3.0 Diesel 225/55 R 16 130 70 70
auto motor i sport 20040701 Audi A6 Wyższa s/l 3.0 Diesel 225/55 R 16 130 67 67
auto zeitung 20040616 BMW 500 Wyższa s/l 3.0 Diesel 245/45 R 17 130 66 66
Auto Week 20050105 BMW 500 Wyższa s/l 3.0 Diesel 225/50 R 17 120 63.2 64.2
Auto świat 20050829 BMW 500 Wyższa k 3.0 Diesel 225/55 R 16 130 68 68
Auto Bild 20050201 BMW 500 Wyższa s/l 3.0 Diesel 245/45 R 17 130 68 68
Auto Bild 20050201 Mercedes E Wyższa s/l 4.0 Diesel 245/45 R 17 130 69 69
Renault Laguna 1.8 Benzyna 100 64
mazda Mazda 6 1.8 Benzyna 100 73
Opel Vectra 1.8 Benzyna 100 65
VW Passat 2.0 Benzyna 100 68
BMW 318i Benzyna 100 66
Saab 09 2.0 Benzyna 100 67
Jaguar S-type 4.2 Benzyna 100 66
Renault Vel Satis 3.5 Benzyna 100 61
Peugeot 307 1.6 Benzyna 100 66
Renault Megane II 1.6 Benzyna 100 64
VW Golf 1.6 Benzyna 100 67
Renault Laguna 1.9 DCI 100 63
Opel Vectra 2.2 DTI 100 62
Audi A4 2.0 FSI 100 65
Ford Mondeo TDCI 100 63
VW Passat 1.9 TDI 100 64
Ford Mondeo 1.8 100 65
MB 180 K 100 64
MB E500 100 63
BMW 540i 100 65