Podróżując samochodem zależy nam, aby dotrzeć do celu szybko i w komfortowych warunkach. Długie godziny spędzone za kierownicą potrafią być bardzo męczące. Tym bardziej jeśli w kabinie panuje duży hałas. Warto poznać jego przyczyny, wpływ na człowieka, a także metody obniżania poziomu hałasu w aucie.
Co generuje hałas w samochodzie
Elementów, które potęgują nieprzyjemne odgłosy podczas jazdy może być wiele. Na pierwszym miejscu należy wymienić jednostkę napędową. Hałas w silniku jest generowany przez powtarzające się eksplozje trafiającej do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej. Kolejne decybele generują także opony stykające się z asfaltem. Zazwyczaj opony zimowe, posiadające inną strukturę bieżnika, są bardziej hałaśliwe od opon letnich. Różnice możemy także dostrzec w poszczególnych markach i modelach opon. Każda z nich posiada specjalną etykietę, na której podana jest jej głośność w decybelach.
Drgania na styku opon i asfaltu przenoszone są na układ zawieszenia, który także generuje dodatkowe „dźwięki” w kabinie. Istotnym źródłem hałasu jest również świst powietrza rozcinanego przez karoserię jadącego auta. Jeżeli dodamy do tego włączony nawiew i radio oraz skrzypienie wszystkich plastikowych elementów, to otrzymamy całkiem dużą dawkę nieprzyjemnych dla ucha dźwięków. Podróżując przez miasto dodatkowo docierają do nas wszystkie jego odgłosy. Długa lista czynników generujących nieprzyjemne odgłosy może skutecznie obniżyć komfort podróży.
Wpływ hałasu na użytkownika pojazdu
Do tej pory przeprowadzono wiele badań mających na celu ocenę wpływu hałasu na organizm człowieka. Jednoznacznie wskazują one, że dźwięki z otoczenia wpływają na podniesienie poziomu stresu i tym samym mają negatywne oddziaływanie na stan zdrowia człowieka. Rosnący poziom stresu prowadzi do większego wydzielania kortyzolu. Zadaniem tego hormonu jest samoregulacja procesów biologicznych, które uległy zachwianiu z powodu przykrych doświadczeń. Niestety zbyt duże wydzielanie kortyzolu ma negatywny wpływ na działanie kory przedczołowej. Jest ona odpowiedzialna za planowanie, pamięć, myślenie oraz podejmowanie decyzji. Długotrwały hałas prowadzi zatem do obniżenia efektywności przepływu informacji w mózgu.
Walka producentów aut z hałasem
W trosce o zdrowie użytkowników aut producenci starają się wdrażać rozwiązania, które poprawią akustykę pojazdów. Bardzo wiele w tym względzie zależy od wielkości auta oraz kształtu nadwozia. Nie bez znaczenia jest także rodzaj układu napędowego, a także jakość wykończenia. Zauważalne różnice w głośności występują także pomiędzy poszczególnymi klasami pojazdów. Producenci starają się redukować szumy stosując np. laminowane szyby lub odpowiednio dobierając jakość i ilość materiałów wygłuszających w kabinie. Już na etapie projektowania samochodu konstruktorzy starają się zminimalizować „głośność” konstrukcji. Dlatego w niektórych modelach (np. VW Golf VII) ściana grodziowa między silnikiem a kabiną nie jest zupełnie płaska. Jej powierzchnia strukturą przypomina wafel. Zabieg ten wyraźnie poprawia wskaźnik absorpcji wibracji. Producenci często montują w pojazdach dodatkowe głośniki generujące fale akustyczne w tzw. „przeciwfazie”. Zmniejszają one poziom hałasu, który dociera do uszu kierowcy i pasażerów. Niestety jest to dosyć droga metoda. Ze względów ekonomicznych nie jest stosowana we wszystkich pojazdach.
Poziom hałasu w autach różnych klas
Jak pokazują wyniki badań, prowadzonych warunkach prędkości autostradowej (130 km/h), pojazdy generujące największy hałas to auta klasy mini. Ich średni wynik to 72,9 dB. Zapewne wpływ na to ma niska cena, a tym samym oszczędności w wykończeniu i wygłuszeniu pojazdów tej klasy. Dużo bardziej zrozumiała jest duża głośność aut sportowych (72dB) oraz kabrioletów (71,6 dB). Tylko nieznacznie cichsze są auta miejskie (71,5 dB) oraz miejskie SUVy (71,2 dB). Na przeciwległym końcu stawki znajdują się auta klasy wyższej, które mogą pochwalić się średnim wynikiem na poziomie 66,7 dB. Co ciekawe tuż za nimi plasują się SUVy klasy wyższej, a więc auta o dużych gabarytach. Osiągają średnią głośność 67,4 dB. Kolejne miejsca zajmują:
– SUVy klasy średniej – 68 dB,
– auta klasy średniej – 68,5 dB,
– duże minivany – 68,8 dB,
– auto kompaktowe – 69,7 dB.
Jak obniżyć poziom hałasu w swoim aucie?
Kierowca może własną rękę spróbować obniżyć poziom głośności auta na. Pierwszym z elementów, na które warto zwrócić uwagę są opony. Wybierając te o niskim poziomie głośności zmniejszymy hałas generowany w trakcie jazdy. Kolejnym ważnym elementem jest dbałość o stan techniczny pojazdu. Usunięcie pojawiających się luzów w zawieszeniu czy też wymiana zużytych elementów zmniejszy poziom drgań przenoszonych do kabiny. Trzecim sposobem jest zastosowanie dodatkowych elementów wygłuszających takich jak maty, pianki, uszczelki czy środki w sprayu. W tym przypadku warto jednak skorzystać z pomocy warsztatów, które specjalizują się w tego typu pracach. Dzięki temu mamy pewność, że podczas zakładania dodatkowego wygłuszenia nie ulegnie uszkodzeniu tapicerka auta lub słupki dachowe.
Hałas jest nieodzownym „towarzyszem” kierowcy. Warto poznać przyczyny jego powstawania i sposoby redukcji niepożądanych dźwięków. Na pewno wpłynie to pozytywnie nie tylko na komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo podróżujących.
W poniższej tabeli zebraliśmy dla Was z kilku źródeł, wyniki badań głośności samochodów .
Źródło badań | Data badainia | Marka | Model | Odmiana | Klasa | Nadwozie | Pojemność silnika | Rodzaj paliwa | Rozmiar opon | Prędkość pomiaru | Halas zmierzony db | Halas zmieżony dla 130 km/h |
auto motor und sport | 20050715 | Fiat | Croma | Średnia | h | 1.9 | Benzyna | 215/50 R | 130 | 70 | 70 | |
Auto Week | 20040825 | Saab | 9-3 | Średnia | c | 2.0 | Benzyna | 225/45 R 17 | 120 | 71.3 | 72.3 | |
Auto świat testy | 20030901 | Toyota | Avensis | Średnia | k | 2.0 | Benzyna | 215/45 R | 130 | 71 | 71 | |
Auto Week | 20040825 | BMW | 300 | Średnia | c | 2.2 | Benzyna | 205/55 R 16 | 120 | 75.1 | 76.1 | |
Auto Week | 20040825 | Audi | A4/S4 | Średnia | c | 2.4 | Benzyna | 205/55 R 16 | 120 | 74.9 | 75.9 | |
Auto Sukces | 20040701 | Volvo | S60/V70 | Średnia | k | 2.4 | Benzyna | 205/55 R 16 | 130 | 71 | 71 | |
auto motor i sport | 20030401 | Mercedes | C AMG | AMG | Średnia | h | 3.2 | Benzyna | 225/45 ZR 17, | 140 | 69 | 68 |
auto+ | 20040701 | Volvo | S60/V70 | Średnia | k | 2.0 | Diesel | 205/55 R 16 | 130 | 69 | 69 | |
auto zeitung | 20050920 | VW | Passat (nowy) | Średnia | k | 2.0 | Diesel | 235/45 R 17 | 130 | 71 | 71 | |
auto zeitung | 20050713 | Toyota | Avensis | Średnia | k | 2.2 | Diesel | 205/55 R 16 | 130 | 70 | 70 | |
Auto świat | 20050808 | Toyota | Avensis | Średnia | k | 2.2 | Diesel | 205/55 R 16 | 130 | 70 | 70 | |
Auto Bild | 20050715 | Toyota | Avensis | Średnia | k | 2.2 | Diesel | 205/55 R 16 | 130 | 70 | 70 | |
Auto Bild | 20050916 | Volvo | S60/V70 | Średnia | k | 2.4 | Diesel | 225/45 R 17 | 130 | 69 | 69 | |
Turbo | 20050901 | Toyota | Avensis | Średnia | k | 2.2 | 245/40 ZR 17 | |||||
Auto Week | 20041013 | Toyota | RAV4 | Terenowy | h | 1.7 | Benzyna | 215/70 R 16 | 120 | 71.3 | 72.3 | |
Auto świat testy | 20030901 | Honda | CRV | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 205/70 R 15 | 130 | 71 | 71 | |
Auto świat | 20041011 | Honda | CRV | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 205/70 R 15 | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat | 20040531 | Honda | CRV | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 205/70 R 15 | 130 | 68 | 68 | |
Auto Week | 20041013 | Hyundai | Tucson | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 235/60 R 16 | 120 | 69.2 | 70.2 | |
Auto świat testy | 20030901 | Mitsubishi | Outlander | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 215/60 R | 130 | 69 | 69 | |
Auto świat testy | 20030901 | Nissan | X-trail | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 215/65 R | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat | 20040531 | Nissan | X-trail | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 215/65 R 16 | 130 | 72 | 72 | |
Auto świat | 20040531 | Toyota | RAV4 | Terenowy | h | 2.0 | Benzyna | 235/60 R 16 | 130 | 74 | 74 | |
Auto Tip | 20050101 | BMW | X3 | Terenowy | h | 2.5 | Benzyna | 235/55 R 17 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Tip | 20050101 | Nissan | X-trail | Terenowy | h | 2.5 | Benzyna | 215/65 R 16 | 130 | 72 | 72 | |
Auto świat testy | 20030901 | Volvo | XC 90 | Terenowy | h | 2.5 | Benzyna | 235/65 R 17 | 130 | 70 | 70 | |
Auto Sukces | 20040701 | Volvo | XC 90 | Terenowy | h | 2.5 | Benzyna | 235/60 R 18 | 130 | 68 | 68 | |
Auto Review | 20050520 | Mercedes | ML | Terenowy | h | 2.5 | Benzyna | 255/50 R 19 | 130 | 65 | 65 | |
Auto Tip | 20050101 | Hyundai | Tucson | Terenowy | h | 2.7 | Benzyna | 235/60 R 16 | 130 | 71 | 71 | |
Auto Sukces | 20040701 | BMW | X5 | Terenowy | h | 3.0 | Benzyna | 255/55 R 18 | 130 | 68 | 68 | |
Auto Review | 20050520 | BMW | X5 | Terenowy | h | 3.0 | Benzyna | 255/50 R 19, 285/45 R | 130 | 64 | 64 | |
Auto Tip | 20050101 | Mazda | Tribute | Terenowy | h | 3.0 | Benzyna | 235/70 R 16 | 130 | 72 | 72 | |
Auto Sukces | 20040701 | Porsche | Cayenne | Terenowy | h | 3.2 | Benzyna | 255/55 R 18 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Review | 20050520 | Porsche | Cayenne | Terenowy | h | 3.2 | Benzyna | 275/45 ZR 19 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Sukces | 20040701 | VW | Touareg | Terenowy | h | 3.2 | Benzyna | 255/55 R 18 | 130 | 71 | 71 | |
Auto Review | 20050520 | VW | Touareg | Terenowy | h | 3.2 | Benzyna | 235/65 17 | 130 | 66 | 66 | |
Auto świat testy | 20030901 | Mercedes | ML | Terenowy | h | 3.7 | Benzyna | 275/55 R 17 | 130 | 71 | 71 | |
Auto Week | 20050105 | Toyota | Land Cruiser | Terenowy | h | 4.0 | Benzyna | 265/65 R | 120 | 67.2 | 68.2 | |
Auto Sukces | 20040601 | Jeep | Cherokee | Terenowy | h | 4.7 | Benzyna | 235/65 R 17 | 130 | 70 | 70 | |
Auto świat testy | 20030901 | Hyundai | Terracan | Terenowy | h | 1.9 | Diesel | 255/65 R | 130 | 72 | 72 | |
Auto Week | 20050112 | BMW | X3 | Terenowy | h | 2.0 | Diesel | 235/55 R 17 | 120 | 69.5 | 70.5 | |
Auto świat | 20050627 | Hyundai | Tucson | Terenowy | h | 2.0 | Diesel | 235/60 R 16 | 130 | 72 | 72 | |
Auto świat | 20050905 | Hyundai | Santa Fe | Terenowy | h | 2.0 | Diesel | 225/70 R 16 | 130 | 73 | 73 | |
Auto moto action | 20050501 | Hyundai | Tucson | Terenowy | h | 2.0 | Diesel | 235/60 R | 130 | 71 | 71 | |
Auto Week | 20050601 | Land Rover | Freelander | Terenowy | h | 2.0 | Diesel | 215/65 R | 120 | 70.6 | 71.6 | |
Auto moto action | 20050401 | Toyota | RAV4 | Terenowy | h | 2.0 | Diesel | 235/60 R 16 | 130 | 73 | 73 | |
Auto Week | 20050601 | Honda | CRV | Terenowy | h | 2.2 | Diesel | 205/65 R 16 | 120 | 67.9 | 68.9 | |
Auto moto action | 20050401 | Honda | CRV | Terenowy | h | 2.2 | Diesel | 215/65 R 16 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Week | 20050601 | Nissan | X-Type | Terenowy | h | 2.2 | Diesel | 215/65 R 16 | 120 | 71.4 | 72.4 | |
Auto świat | 20050801 | Volvo | XC70 | Terenowy | h | 2.4 | Diesel | 215/65 R 16 | 130 | 71 | 71 | |
Auto Sukces | 20040601 | Jeep | Cherokee | Terenowy | h | 2.7 | Diesel | 235/65 R 17 | 130 | 70 | 70 | |
Auto świat | 20040705 | BMW | X5 | Terenowy | h | 3.0 | Diesel | 235/65 R 17 | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat testy | 20030901 | Toyota | Land Cruiser | Terenowy | h | 3.0 | Diesel | 265/65 R | 130 | 71 | 71 | |
Auto świat | 20050829 | Toyota | Land Cruiser | Terenowy | h | 3.0 | Diesel | 265/65 R | 130 | 72 | 72 | |
Auto Week | 20040804 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 1.7 | Benzyna | 225/55 VR 16 | 120 | 66 | 67 | |
Auto świat | 20050418 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 1.7 | Benzyna | 205/60 R 16 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Review | 20050422 | Mercedes | E | Wyższa | k | 1.7 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 65 | 65 | |
Auto Week | 20040804 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 2.2 | Benzyna | 225/55 R 16 | 120 | 64.5 | 65.5 | |
Auto świat | 20040621 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 2.2 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat | 20040621 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 2.4 | Benzyna | 205/55 R 16 | 130 | 67 | 67 | |
Auto Review | 20050422 | Audi | A6 | Wyższa | k | 2.4 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 65 | 65 | |
Auto Sukces | 20040701 | Mercedes | E | Wyższa | k | 2.4 | Benzyna | 245/45 R 17 | 130 | 70 | 70 | |
Auto Bild | 20041015 | Chrysler | 300C | Wyższa | s/l | 2.5 | Benzyna | 225/60 R 18 | 130 | 68 | 68 | |
auto zeitung | 20050518 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 2.5 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Bild | 20050603 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 2.5 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 68 | 68 | |
Auto Bild | 20041015 | Renault | Vel Satis | Wyższa | h | 2.5 | Benzyna | 225/55 R 17 | 130 | 69 | 69 | |
Auto świat | 20040621 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 2.6 | Benzyna | 205/60 R 16 | 130 | 67 | 67 | |
Auto Bild | 20050603 | Cadillac | STS | Wyższa | s/l | 2.6 | Benzyna | 235/50 R 17, 255/45 R | 130 | 70 | 70 | |
Auto świat testy | 20030901 | Skoda | Superb | Wyższa | s/l | 2.7 | Benzyna | 225/45 R 17 | 130 | 68 | 68 | |
auto zeitung | 20050518 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 66 | 66 | |
Auto świat testy | 20030901 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 67 | 67 | |
auto motor und sport | 20040609 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 255/55 R 16 | 130 | 66 | 66 | |
Auto Bild | 20050603 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 245/45 R 17 | 130 | 68 | 68 | |
Auto Bild | 20050603 | Lexus | GS | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 245/40 R 18 | 130 | 68 | 68 | |
auto motor und sport | 20040609 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 255/55 R | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat testy | 20030901 | Peugeot | 607 | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Bild | 20041015 | Peugeot | 607 | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 225/50 ZR 17 | 130 | 70 | 70 | |
Auto świat testy | 20030901 | Renault | Vel Satis | Wyższa | h | 3.0 | Benzyna | 225/55 R | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat testy | 20030901 | Toyota | Camry | Wyższa | s/l | 3.0 | Benzyna | 215/60 R 16 | 130 | 69 | 69 | |
auto zeitung | 20050518 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 3.2 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 67 | 67 | |
auto motor und sport | 20040609 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 3.2 | Benzyna | 255/55 R 16 | 130 | 69 | 69 | |
Auto Bild | 20050603 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 3.2 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 71 | 71 | |
Auto świat testy | 20030901 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 3.2 | Benzyna | 225/55 R 16 | 130 | 67 | 67 | |
auto motor und sport | 20041022 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 4.2 | Benzyna | 225/50 R 17 | 130 | 69 | 69 | |
Auto świat | 20050711 | Chrysler | 300C | Wyższa | k | 5.7 | Benzyna | 225/60 R 18 | 130 | 69 | 69 | |
Auto świat | 20050425 | Alfa Romeo | 166 | Wyższa | s/l | 2.4 | Diesel | 205/55 R 16 | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat testy | 20030901 | Audi | A6 | Wyższa | k | 2.5 | Diesel | 205/55 R 16 | 130 | 70 | 70 | |
Auto Week | 20041020 | BMW | 500 | Wyższa | k | 2.5 | Diesel | 225/55 R 16 | 120 | 66 | 67 | |
Auto świat | 20050718 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 2.7 | Diesel | 225/55 R 16 | 130 | 70 | 70 | |
Auto Bild | 20050916 | Audi | A6 | Wyższa | k | 2.7 | Diesel | 225/55 R 16 | 130 | 68 | 68 | |
auto zeitung | 20040616 | Jaguar | S-Type | Wyższa | s/l | 2.7 | Diesel | 235/50 ZR 1 | 130 | 68 | 68 | |
Auto świat | 20050620 | Jaguar | S-Type | Wyższa | s/l | 2.7 | Diesel | 235/50 R 17 | 130 | 69 | 69 | |
auto motor und sport | 20040609 | Jaguar | S-Type | Wyższa | s/l | 2.7 | Diesel | 235/50 ZR | 130 | 69 | 69 | |
Auto Week | 20041020 | Mercedes | E | Wyższa | k | 2.7 | Diesel | 225/55 VR 16 | 120 | 66.6 | 67.6 | |
Auto świat | 20050523 | Peugeot | 607 | Wyższa | s/l | 2.7 | Diesel | 225/50 ZR 17 | 130 | 70 | 70 | |
Auto świat | 20041220 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 3.0 | Diesel | 225/55 R 16 | 130 | 70 | 70 | |
auto motor i sport | 20040701 | Audi | A6 | Wyższa | s/l | 3.0 | Diesel | 225/55 R 16 | 130 | 67 | 67 | |
auto zeitung | 20040616 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 3.0 | Diesel | 245/45 R 17 | 130 | 66 | 66 | |
Auto Week | 20050105 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 3.0 | Diesel | 225/50 R 17 | 120 | 63.2 | 64.2 | |
Auto świat | 20050829 | BMW | 500 | Wyższa | k | 3.0 | Diesel | 225/55 R 16 | 130 | 68 | 68 | |
Auto Bild | 20050201 | BMW | 500 | Wyższa | s/l | 3.0 | Diesel | 245/45 R 17 | 130 | 68 | 68 | |
Auto Bild | 20050201 | Mercedes | E | Wyższa | s/l | 4.0 | Diesel | 245/45 R 17 | 130 | 69 | 69 | |
Renault | Laguna | 1.8 | Benzyna | 100 | 64 | |||||||
mazda | Mazda 6 | 1.8 | Benzyna | 100 | 73 | |||||||
Opel | Vectra | 1.8 | Benzyna | 100 | 65 | |||||||
VW | Passat | 2.0 | Benzyna | 100 | 68 | |||||||
BMW | 318i | Benzyna | 100 | 66 | ||||||||
Saab | 09 | 2.0 | Benzyna | 100 | 67 | |||||||
Jaguar | S-type | 4.2 | Benzyna | 100 | 66 | |||||||
Renault | Vel Satis | 3.5 | Benzyna | 100 | 61 | |||||||
Peugeot | 307 | 1.6 | Benzyna | 100 | 66 | |||||||
Renault | Megane II | 1.6 | Benzyna | 100 | 64 | |||||||
VW | Golf | 1.6 | Benzyna | 100 | 67 | |||||||
Renault | Laguna | 1.9 | DCI | 100 | 63 | |||||||
Opel | Vectra | 2.2 | DTI | 100 | 62 | |||||||
Audi | A4 | 2.0 | FSI | 100 | 65 | |||||||
Ford | Mondeo | TDCI | 100 | 63 | ||||||||
VW | Passat | 1.9 | TDI | 100 | 64 | |||||||
Ford | Mondeo | 1.8 | 100 | 65 | ||||||||
MB | 180 K | 100 | 64 | |||||||||
MB | E500 | 100 | 63 | |||||||||
BMW | 540i | 100 | 65 |