skrzynia biegów

Automatyczne skrzynie biegów. Które warto polecić, a które omijać szerokim łukiem?

Rate this post

Automatyczne skrzynie biegów występują zarówno w nowych, jak i używanych samochodach. Tego rodzaju wyposażenie ma spore grono zwolenników, jednak nie brakuje również jego przeciwników. Komfort obsługi w dużym stopniu zależy od typu automatycznej skrzyni biegów. Poszczególne rozwiązania różnią się budową i sposobem działania, co przekłada się na ich wady oraz zalety.

Skrzynia biegów z przekładnią hydrokinetyczną

We współczesnych pojazdach coraz rzadziej stosuje się tradycyjne skrzynie automatyczne, w których za przenoszenie momentu obrotowego odpowiada przekładnia hydrokinetyczna. Do zalet tego rozwiązania należy optymalna płynność, z jaką obciążenie dostosowywane jest do momentu obrotu oraz mocy silnika. Przekładnia hydrokinetyczna zapewnia też dodatkową amortyzację uderzeń skokowych w układzie napędowym. Oznacza to, że w wersji podstawowej nie dochodzi do bezpośredniego połączenia napędzanego układu z silnikiem. Nie bez znaczenia pozostaje umowna prostota sterowania sprzęgnięciem, przeprowadzana za pośrednictwem ciśnienia odpowiednich olejów przekładniowych lub nieskomplikowanego operowania zaworami. Skrzynia biegów z przekładnią hydrokinetyczną posiada jednak dużą wadę – powoduje znaczną stratę mocy w układzie hydraulicznym. Wiąże się to z generowaniem ciepła, a tym samym koniecznością chłodzenia. W konsekwencji silnik traci część mocy, przez co cały układ staje się nieekonomiczny.

Skrzynia biegów DSG

Dwu-sprzęgłowe skrzynie biegów DSG (ang: Direct Shift Gearbox) uległy popularyzacji po premierze Golfa IV R32, z czasem pojawiając się również w modelach Seata i Skody. Obecnie w takie rozwiązanie wyposażony jest praktycznie każdy osobowy samochód rodzinny i dostawczy firmy Volkswagen AG. DSG występuje także w samochodach innych marek, które przyjęły własne nazewnictwo – np. Audi (S-tronic), Ford (PowerShift), Kia (DCT) czy Alfa Romeo (TCT). Skrzynie tego typu dysponują dwoma osobnymi sprzęgłami dla biegów parzystych oraz nieparzystych. Wykorzystanie do pracy dwóch przekładni pozwala na ograniczenie czasu potrzebnego na zmianę przełożenia. DSG może działać jako automatyczna lub sekwencyjna skrzynia biegów. W pierwszym przypadku zmiana biegów odbywa się samoczynnie, jednak nie przeszkadza to w osiąganiu maksymalnej wydajności silnika. Dwu-sprzęgłowe skrzynie biegów polecane są także ze względu na możliwość bardzo szybkiej zmiany przełożeń. Do wad tego rozwiązania zaliczyć można dość przeciętną trwałość oraz stosunkowo skomplikowaną obsługę.

Skrzynia biegów zautomatyzowana

W zautomatyzowanych skrzyniach biegów, zmiana biegów odbywa się na dwa sposoby. Najczęściej dokonuje się tego za sprawą zmiany pozycji drążka zmiany biegów, podobnie jak w skrzyni manualnej. Drugim rozwiązaniem jest naciśnięcie specjalnych łopatek przy kierownicy, bez bezpośredniego angażowania sprzęgła. Za pracę całego systemu odpowiada mikroprocesor, który jest w stanie włączyć sprzęgło w momencie ruszenia z miejsca lub zmiany biegów przez kierowcę. Do zalet tego rozwiązania należy nieskomplikowana konstrukcja, przypominająca w dużym stopniu budowę skrzyń manualnych. Podstawowym minusem zautomatyzowanych skrzyń jest tendencja do występowania szarpnięć podczas zmiany biegów, a także dość przeciętna szybkość.

Bezstopniowe skrzynie biegów

Najczęściej przekładnia bezstopniowej skrzyni biegów wykorzystuje pas klinowy z metalu, który współpracuje z dwoma stożkowymi kołami pasowymi. Po odsunięciu jednego ze stożków, następuje zmniejszenie średnicy w obszarze pracy pasa. Stożek drugiego koła wykonuje w tym samym czasie ruch przesuwny, co pozwala na zachowanie stałego naciągu. Zmiana przełożenia osiągana jest poprzez zmianę średnic. W skrzyniach bezstopniowych sterowanie przebiega za pośrednictwem drogi hydraulicznej, a do wywołania ruchu stosuje się sprzęgło o specjalnej konstrukcji. Podczas przyspieszenia, silnik wykonuje wysokie obroty, których zmniejszenie nie jest możliwe bez odpuszczenia pedału gazu. Tak niedogodna specyfika ich pracy sprawia, że skrzynie bezstopniowe nie należą do najpopularniejszych opcji dostępnych na rynku.